Bouw en Tutorlezen

Bouw

Op De Veldrakker vinden we goed kunnen lezen essentieel voor de ontwikkeling van elk kind. Daarom zetten we in op vroegtijdige ondersteuning voor leerlingen die hierbij een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. Met twee krachtige programma’s – Bouw en Tutorlezen – zorgen we dat ieder kind zich met plezier en vertrouwen kan ontwikkelen op het gebied van lezen.

Met onderstaande aanpakken bouwen we samen aan een sterke leesbasis en een leerklimaat waarin ieder kind zich gezien en gesteund voelt.

Bouw: vroegtijdige hulp bij lees- en spellingproblemen

Bouw is een computergestuurd interventieprogramma dat we inzetten in groep 2 tot en met 4. Het is speciaal bedoeld voor kinderen die risico lopen op lees- en spellingproblemen. Deze leerlingen oefenen twee keer per week 20 minuten op school onder begeleiding van een tutor uit de bovenbouw. Daarnaast wordt er van ouders thuis ook verwacht te oefenen met dit programma om ervoor te zorgen dat deze gerichte, vroegtijdige aanpak leesproblemen vaak kan voorkomen. De leerkracht en de leesspecialist samen volgen nauwgezet de voortgang van de leerling door middel van toetsing bij elk afgerond bouwdeel.

Tutorlezen: samengroeien in leesvaardigheid en leesplezier

Vanaf groep 3 werken we met tutorlezen om zowel de leesvaardigheid als het leesplezier te stimuleren. Bij tutorlezen leest een jongere of minder ervaren leerling samen met een oudere, meer ervaren leerling. In een veilige en rustige omgeving oefenen zij twee keer per week met lezen.

De tutee krijgt hierdoor extra leestijd en persoonlijke begeleiding. De tutor leert op zijn of haar beurt verantwoordelijkheid nemen, geduld hebben en sociale vaardigheden inzetten. Deze vorm van samenwerken is niet alleen effectief, maar ook verbindend: kinderen leren mét en van elkaar.